Deklaracja dostępności
Urząd Miejski w Lubinie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony bip.um.lubin.pl
- Data publikacji strony internetowej:
- Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
- zamieszczone na stronie publikacje w formie plików PDF nie są dostępne cyfrowo w całości, ponieważ zostały opublikowane przed obowiązywaniem stosownych przepisów;
- część z opublikowanych zdjęć nie posiada opisu alternatywnego, mają one charakter promocyjny i nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań.
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji dostępności:
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez Urząd Miejski w Lubinie.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Koordynatorzy do spraw dostępności architektonicznej w tym drogowej:
- Magdalena Rosik – Pracownik w Wydziale Infrastruktury, tel. 76 307 0384; e-mail: mrosik@um.lubin.pl
- Jerzy Morawski – Pracownik w Wydziale Infrastruktury, tel. 76 307 0378; e-mail: jmorawski@um.lubin.pl
Koordynator do spraw dostępności cyfrowej:
- Tomasz Przyszlak – Pracownik w Wydziale Organizacji i Kadr, tel. 76 307 0477; e-mail: tprzyszlak@um.lubin.pl
Koordynatorzy do spraw dostępności komunikacyjno – informacyjnej:
- Magdalena Giemzik – Pracownik w Wydziale Spraw Obywatelskich – Urząd Stanu Cywilnego, tel. 76 307 0570; e- mail: mgiemzik@um.lubin.pl
- Łukasz Malinowski – Pracownik w Wydziale Spraw Obywatelskich – Urząd Stanu Cywilnego, tel. 76 307 0634; e- mail: lmalinowski@um.lubin.pl
Koordynator do spraw monitorowania działalności Urzędu Miejskiego w Lubinie w zakresie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Piotr Halczak – Audytor wewnętrzny w Urzędzie Miejskim w Lubinie, tel. 76 307 0002; e-mail: phalczak@um.lubin.pl
art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 1062)
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Tomasz Przyszlak - mejlowo tprzyszlak@um.lubin.pl lub telefonicznie 76 307 0477.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego urzędu:
- Tomasz Ochocki,
- Adres: ul. Jana Kilińskiego 10, 59-300 Lubin,
- mejl: kontakt@um.lubin.pl.
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Wniosek o zapewnienie dostępności
Skarga na niezapewnienie dostępności
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
W Urzędzie Miejskim w Lubinie w budynku przy ulicy Jana Kilińskiego 10, gdzie podmiot prowadzi podstawową działalność i obsługę interesantów znajduje się tyflomapa, ścieżka naprowadzająca dla osób niewidomych, system alarmowy z sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, zestaw oznaczeń (piktogramy, oznaczenia w alfabecie Braille), lada recepcyjna (kancelaria ogólna) dostosowana dla osób na wózkach oraz winda w pełni dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami wyposażona w sygnalizację świetlną i dźwiękową. W budynku Urzędu Miejskiego w Lubinie przy ul. Jana Kilińskiego 10 jest odpowiednio oznaczone i dostosowane dla osób ze szczególnymi potrzebami wejście do budynku od strony ul. Michała Drzymały. Znajdują się tam też odpowiednio oznakowane dwa miejsca parkingowe przeznaczone dla samochodów dla osób niepełnosprawnych. W budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Jana Kilińskiego 10 znajduje się również specjalistyczne krzesło do ewakuacji osób niepełnosprawnych. Korytarze są w większości pozbawione przeszkód, posiadają odpowiednią szerokość i zapewniają swobodę poruszania się osobom na wózkach. Natomiast w ramach komunikacji pionowej w budynku Urzędu Miejskiego przy ulicy Jana Kilińskiego 10 tylko główne schody posiadają odpowiednie wymiary to jest min. 1,2 m oraz posiadają kontrastowe oznaczenia krawędzi oraz oznaczenia w alfabecie Braillea.
Instrukcja wejścia na teren Urzędu Miejskiego w Lubinie osoby niepełnosprawnej z psem asystującym
- Osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu do budynku Urzędu Miejskiego w Lubinie.
- Psami asystującymi są:
- pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej – daje osobie niewidomej lub niedowidzącej możliwość samodzielnego i bezpiecznego poruszania się bez obawy natrafienia na przeszkodę.
- pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo – asystuje osobie niepełnosprawnej ruchowo poruszającej się na wózku. Pies asystent specjalizuje się w podnoszeniu, podawaniu, otwieraniu i naciskaniu.
- pies sygnalizujący osoby głuchej i niedosłyszącej – asystuje osobie głuchej lub niedosłyszącej przez zwracanie jej uwagi na określone dźwięki, a następnie doprowadzenie jej do źródła hałasu.
- pies sygnalizujący atak choroby (np. epilepsji, chorób serca) – wyczuwa nadchodzący atak choroby i ostrzega o tym właściciela lub osoby z jego otoczenia lub reaguje na atak choroby. - Uprawnienie, o którym mowa w pkt. 1 nie zwalnia osoby niepełnosprawnej z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psa asystującego.
- Warunkiem skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w pkt. 1, jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
- Osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.
- Status psa asystującego potwierdza certyfikat wydawany po odbyciu odpowiedniego szkolenia.
- Certyfikat wydaje uprawniony do tego podmiot prowadzący szkolenie psów asystujących, wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.
- Obsługa bezpośrednia klienta z psem asystującym:
- w razie wątpliwości dotyczących statusu psa pracownik urzędu ma prawo poprosić właściciela psa o stosowne dokumenty (certyfikat i zaświadczenie o szczepieniach);
- pracownik urzędu zanim podejmie kroki, żeby pomóc, powinien zapytać osobę z niepełnosprawnością, czy potrzebuje pomocy;
- w przypadku, gdy osoba z niepełnosprawnością chciałaby skorzystać z pomocy pracownika urzędu, pracownik powinien iść po przeciwnej stronie niż pies. Pies w takiej sytuacji najprawdopodobniej będzie podążał za pracownikiem i doprowadzi właściciela do odpowiedniego miejsca. Jednak w każdym przypadku należy uzgodnić z właścicielem psa najwygodniejszy sposób poruszania się i nawigacji po budynku - w przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku.
- w przypadku obsługi bezpośredniej należy umożliwić osobie z niepełnosprawnością łatwe poruszanie się i dotarcie wraz z psem asystującym do odpowiedniego stanowiska (np. odstawić zbędne krzesło przy ladzie, aby umożliwić psu pozostanie blisko swojego właściciela);
- psa asystującego nie należy zaczepiać, głaskać, rozpraszać go w żaden inny sposób, gdyż wykonuje on swoje obowiązki, do których został przysposobiony. Uwaga psa powinna być skupiona tylko na osobie z niepełnosprawnością. Psy asystujące często mają kamizelkę z napisem: „Nie głaskać – pracuję” lub „Nie zaczepiaj mnie – jestem w pracy”. Pracownik może zaproponować podanie psu wody, jednak musi być to uzgodnione z właścicielem psa. - Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2022r. poz.2240 t.j.).
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023r. t.j.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2010r. w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego (Dz.U. z 2010r. nr 64 poz.399)
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
- Wnioskowanie o tłumacza polskiego języka migowego
- Informacja o naszej działalności w języku migowym (PJM)
- Aktualny raport z zapewnienia dostępności
Wszystkie dokumenty wytworzone przez Urząd Miejski zawierają informacje w tekście łatwym do odczytania. Dla osób słabowidzących jest możliwość zmiany kontrastu wyświetlanej strony, powiększenia tekstu, podświetlenia linków oraz zmiany odstępu między tekstem.